WEKO3
アイテム
日中芸能身体文化の比較-漫才と相声のマルチモーダル分析-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/96412
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/96412691575aa-a2bc-40b1-a8a9-75ba964dda4a
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
| オープンアクセス | ||
| Item type | Symposium(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2013-12-09 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 日中芸能身体文化の比較-漫才と相声のマルチモーダル分析- | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | Comparing Body Culture between Japanese and Chinese Performing Arts: A Multi-modal Analysis of Manzai and Xiangsheng | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
| 資源タイプ | conference paper | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 同志社大学大学院文化情報学研究科 | ||||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 同志社大学文化情報学部 | ||||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 同志社大学/JSPS | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Graduate School of Culture and Information Doshisha University | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Graduate School of Culture and Information Doshisha University | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Faculty of Business Administration Tezukayama University | ||||||||
| 著者名 |
趙, 曼
阪田, 真己子
鈴木, 紀子
× 趙, 曼 阪田, 真己子 鈴木, 紀子
|
|||||||
| 著者名(英) |
Man, Zhao
Mamiko, Sakata
Noriko, Suzuki
× Man, Zhao Mamiko, Sakata Noriko, Suzuki
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | 本研究は,日本の漫才と中国の相声の対話構造をマルチモーダルな視点から分析することにより,日中の芸能身体文化の相違について検討するものである.漫才コンビ5 組,相声コンビ5 組を対象とし,各コンビが出演しているDVD 映像から,近言語,非言語的特徴を抽出した.分析の結果,漫才と相声では発話量や発話タイミングが大きく異なることが明らかとなった.また,漫才,相声に関わらず,ツッコミの顔・身体方向がコンビを特徴付ける指標であることも示された. | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | This study analyzes the interactions between the actors in the traditional comedic performances of Japanese Manzai and Chinese Xiangsheng and attempts to discuss the differences in body culture that exist between these two countries. The subjects of our study are five Manzai pairs and five Xiangsheng pairs performing on DVD recordings. We extracted the characters of paralanguage and non-verbal behavior. The results of our analysis show that Manzai and Xiangsheng differ greatly in the amount of speech and the timing of the speech. The results also show that for both of these forms of performing arts, the direction/orientation of the face and body of the Tsukkomi (straight man) is the characteristic indicator of the performing pair. | |||||||
| 書誌情報 |
じんもんこん2013論文集 巻 2013, 号 4, p. 13-20, 発行日 2013-12-05 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||