@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00095975, author = {岩田, まどか and 隼田, 尚彦 and 向田, 茂 and 齋藤, 一 and 安田, 光孝 and 大島, 直樹 and Madoka, Iwata and Naohiko, Hayata and Shigeru, Mukaida and Hajime, Saito and Mitsutaka, Yasuda and Naoki, Oshima}, book = {エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2013論文集}, month = {Sep}, note = {これまでプログラムの可視化・可聴化を取り入れた学習支援手法の研究が多く行われてきた。しかし,メディアアートのような視覚的な魅力に着目した研究はあまり見られない。本研究では,ソースコードの可視化・可聴化を行うプログラミング学習支援システムと学習者との間に起こるインタラクションに着目した。この相互作用を通じて獲得されるメタ認知の仮説を示し,メディアアートのエッセンスを用いたアプリケーションのプロトタイプを開発した。, Various studies have been conducted to develop learning support techniques with source techniques of source code visualization and auralization. However, there are only a few researches focused on visual appeal like media art. This paper shows the hypothesis of metacognition through the interaction between the user and the learning support system with visualization and auralization of source codes. The prototype of the application using essences of media art was developed under the above hypothesis.}, pages = {71--76}, publisher = {情報処理学会}, title = {ソースコードの可視化・可聴化によるメタ認知的学習支援手法の研究-メディアアートの要素を取り入れたアプリケーション開発-}, volume = {2013}, year = {2013} }