@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00009586, author = {鷲田, 祐一 and 植田, 一博 and Yuichi, Washida and Kazuhiro, Ueda}, issue = {4}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Apr}, note = {本研究では,知人同士をつなぐ生活者間情報ネットワーク構造に着目することで,需要側で起こるイノベーション現象のきっかけになる「新アイデア」がどのように発生するのかを,新技術に関する情報伝播実験を用いて,仔細な検証を試みた.その結果,イノベーションにつながるような「新しいアイデア」は,生活者の情報ネットワークを伝播する過程で生み出されること,また,その主役的な役割は,最初期の採択者ではなく,普及率が10%前後に到達する頃に新技術・新サービスに接してくる過渡的な層であることが強く示唆された., This study focuses on consumer networks, and by conducting a series of detailed experiment of information diffusion regarding new technologies, authors try to examine the hypothesis of the demand-side innovation phenomenon. The results indicate that new ideas for innovations can emerge during the information diffusion process in a consumer network and the major players of the emergences are in the second cluster that adopts a new technology when the penetration rate reaches about 10%, not the earliest adopters.}, pages = {1515--1526}, title = {イノベーション・アイデアを発生させる需要側ネットワーク伝播構造の研究}, volume = {49}, year = {2008} }