@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00095817, author = {伊藤, 毅志 and TAKESHI, ITO}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2013論文集}, month = {Nov}, note = {本研究では、コンピュータ囲碁を用いて9 路盤囲碁を研究するプロ棋士の思考過程を発話プロトコルやインタビュ ーを中心に調べた。プロ棋士がコンピュータ囲碁に対して抱く印象が変化していく過程を観察した。利用初期は、コ ンピュータ囲碁との対戦を通して、コンピュータ囲碁の特性を掴む行動が観察された。その後、コンピュータ囲碁が 意外に終盤に弱点があることがわかり、逆に序中盤で人間の盲点になる意外な好手を発見することに気づくと、その 意外な好手をもとに研究を進めるという利用法に変化していった。, In this research, I investigated the thought process of a Go player who studies 9x9 Go by using computer Go based on the verbal protocol analysis and interview. I observed the change of the impression to computer Go by a professional Go player. In early stages, the professional Go player tried to understand the characteristic of computer Go through games against it. Then, he knew that computer Go has a weak point in end game unexpectedly. And he noticed the unexpected good move by computer Go who becomes human's blind spot in opening game conversely. He changed to the directions of advancing research based on the unexpected good move.}, pages = {94--97}, publisher = {情報処理学会}, title = {コンピュータ囲碁を用いて9路盤囲碁の研究をするプロ棋士の思考過程}, year = {2013} }