WEKO3
アイテム
Guitar Training Wheel: 減算的な演奏補助で練習継続意欲を保つギター演奏習得補助システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/95796
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/957964ab39714-fe5f-4a43-8a4a-8f34dd0ef53a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-10-29 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Guitar Training Wheel: 減算的な演奏補助で練習継続意欲を保つギター演奏習得補助システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Guitar Training Wheel: A Guitar Technique Tutoring System that Preserves Learner's Motivation of Practice by Applying Subtractive Assistance for Performance | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 表示 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
ユナイテッド株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
岩手県立大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
UNITED, Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Iwate Prefectural University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者名 |
米田, 圭志
横山, 裕基
小倉, 加奈代
西本, 一志
× 米田, 圭志 横山, 裕基 小倉, 加奈代 西本, 一志
|
|||||||
著者名(英) |
Keiji, Yoneda
Yuki, Yokoyama
Kanayo, Ogura
Kazushi, Nishimoto
× Keiji, Yoneda Yuki, Yokoyama Kanayo, Ogura Kazushi, Nishimoto
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 演奏技術を持たない人でも演奏感を得ることができる “演奏補助” という技術が存在している.しかし,従来の演奏補助機能を組み込んだシステムでは,練習者の技術習得の段階に応じて,その演奏補助を適切に設定することができない.そのため,練習者のモチベーションを演奏支援によって維持しつつ,同時に練習者に演奏技術を段階的に習得させていくことができない.そこで本稿では,練習者の技術習得に応じて演奏補助を減算可能とすることで,練習者のモチベーションを維持しながら無理なく演奏技術を身に着けていくことができるギター演奏練習システム Guitar Training Wheel を構築した.まず,構築したシステムがモチベーション維持に有効であるかを確認するため,試用実験を行った.結果,本システムがモチベーションの維持に貢献したことを示唆するデータが得られた.次に,減算的な演奏補助の効果を確認することに焦点を当てた実験を行った.結果から,段階的な演奏練習がモチベーションに有効であることを示唆するデータが得られた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, various assistance technologies for playing musical instruments have been studied. Although they make beginners enable to get pleasure from playing the musical instruments, the ordinary technologies could not adjust their assistance range to progress of learners' mastering technique. As a result, it was impossible for the learners to master performance techniques of the musical instruments in a step-by-step manner while they preserve motivation of practice by the assistance technologies. Hence, we propose a guitar technique tutoring system named “Guitar Training Wheel,” which is equipped with an adjustable performance assisting function. We conducted user studies. The results suggested that Guitar Training Wheel is effective for preserving their motivation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11838947 | |||||||
書誌情報 |
研究報告ユビキタスコンピューティングシステム(UBI) 巻 2013-UBI-40, 号 10, p. 1-8, 発行日 2013-10-29 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |