@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00095427,
 author = {小山, 裕己 and 高山, 健志 and 梅谷, 信行 and 五十嵐, 健夫 and Yuki, Koyama and Kenshi, Takayama and Nobuyuki, Umetani and Takeo, Igarashi},
 issue = {10},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Oct},
 note = {本論文では,実時間で計算可能な例示ベース弾性変形の手法を提案する.例示ベース弾性変形とはMartinらによって提案された手法であり,弾性体の変形形状を例示することによって直感的に変形の様子を制御することができるものである.しかしながら,Martinらの有限要素法に基づいたアプローチでは計算コストの高い非線形最適化計算を解く必要があり,ゲームなどの実時間アプリケーションでの使用は困難である.そこで我々は,高速かつ頑健で,実装が容易な手法として知られているShape Matching法に基づいて,非線形最適化計算を用いずに例示ベース弾性変形を実現する手法を開発した.我々の手法はMartinらの手法に比べ,同等の例示ベース弾性変形の効果を表現でき,かつ数百から数千倍程度高速に計算可能である., We present an example-based elastic deformation method that runs in real time. Example-based elastic deformation was originally presented by Martin et al., where an artist can intuitively control elastic material behaviors by simply giving example deformed poses. Their FEM-based approach is, however, computationally expensive requiring nonlinear optimization, which hinders its use in real-time applications such as games. Our contribution is to formulate an analogous concept using the shape matching framework, which is fast, robust, and easy to implement, without using nonlinear optimization. Our approach is two or three orders of magnitude faster than Martin et al.'s approach while producing comparable example-based elastic deformations.},
 pages = {2316--2324},
 title = {例示ベース弾性変形の実時間計算手法},
 volume = {54},
 year = {2013}
}