WEKO3
アイテム
PBLを対象としたインフォーマルラーニング環境の構築
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/95369
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/95369565a5730-9bc2-4887-b25f-d5d102e6d8cf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-10-05 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | PBLを対象としたインフォーマルラーニング環境の構築 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Construction of Informal Learning for PBL | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
公立はこだて未来大学大学院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Future University Hakodate | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Future University Hakodate | ||||||||
著者名 |
安永, 航
大場, みち子
奥野, 拓
伊藤, 恵
山口, 琢
× 安永, 航 大場, みち子 奥野, 拓 伊藤, 恵 山口, 琢
|
|||||||
著者名(英) |
Wataru, Yasunaga
Michiko, Oba
Taku, Okuno
Kei, Ito
Taku, Yamaguchi
× Wataru, Yasunaga Michiko, Oba Taku, Okuno Kei, Ito Taku, Yamaguchi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,工業系大学では産業界が求める実践的な ICT 人材育成が急務になっている.そこで,学生がプロジェクトを組み,ソフトウェア開発の全行程を体験する PBL の実施が ICT 人材育成に対して効果を上げている.この PBL に参加する学生の多くがソフトウェア開発を初めて行なうことが多い.そのため,ソフトウェア開発の経験が少ない学生は成果物作成と並行して様々な教育コンテンツを利用し,学習している.しかし,この学習は成果物を作成するための部分的な学習に留まりソフトウェア開発の全工程を把握することは困難であり,教育者が学習過程から指導することは難しいという問題がある.そこで,本論文は学生がソフトウェア開発の全工程を把握ができ,また,教育者が学習過程から指導出来る学習環境の提案し,実験により有効性を評価する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Industry expects engineering graduates with highly practically skilled in ICT. Therefore the software development by a project unit called PBL attracts attention. Many of participants have not performed software development. So they have developed the software while learning. However, this learning cannot understand all the processes of software development, and teachers cannot instruct students. In this paper, we propose a learning environment to support for students understand all processes of software development, and teachers instruct students. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2013-CE-121, 号 10, p. 1-7, 発行日 2013-10-05 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |