@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00095291,
 author = {扇谷, 豪 and 三木, 洋平 and 朴, 泰祐 and 森, 正夫 and 中里, 直人 and Go, Ogiya and Yohei, Miki and Taisuke, Boku and Masao, Mori and Naohito, Nakasato},
 issue = {3},
 journal = {情報処理学会論文誌コンピューティングシステム(ACS)},
 month = {Sep},
 note = {「ツリー法」は高効率に粒子間の重力計算を行うことのできるアルゴリズムであり,計算天文学の分野で広く用いられる.本研究では,GPU(Graphics Processing Unit)によってツリーコードを加速する方法を検討する.本論文では,Warp分岐回数を減少させ,メモリ空間上での粒子データの配置に工夫をすることで高速化を可能にする手法を提案する.これらを実装し,先行研究の提案手法を用いた場合に比べてカーネル関数を4倍高速にした.さらに,これをMPIを用いて並列化することで,10個以上の粒子を用いた大規模計算の実行を可能とする計算性能を達成した., Since the Tree Method is an efficient algorithm to compute gravity among particles, it is widely utilized in computational astrophysics. In this paper, we speed up it by using GPUs (Graphics Processing Units). We propose expedients to reduce the frequency of warp branching and to achieve high cache hit rate. We implement them and succeed to make the kernel function 4 times faster compared to the methods proposed in the previous work. Furthermore, we parallelize our code using MPI and achieve the suitable performance for the large scale problems in which the number of particles is greater than 109.},
 pages = {58--70},
 title = {計算宇宙物理のためのGPUクラスタ向け並列Tree Codeの開発と性能評価},
 volume = {6},
 year = {2013}
}