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ソフトウェア要求仕様書の第3者インスペクション方法論とその実践評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/94977
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/949773876969f-1ada-4348-a724-d50e7392b264
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2013-09-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ソフトウェア要求仕様書の第3者インスペクション方法論とその実践評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Third Party Inspection Methodology of Software Requirements Specifications and Its Evaluation Based on Practical Cases | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ソフトウェア品質 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社NTTデータ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社NTTデータ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社NTTデータ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社NTTデータ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
日本電信電話株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
南山大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT DATA Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT DATA Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT DATA Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT DATA Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nanzan University | ||||||||
著者名 |
斎藤, 忍
竹内, 睦貴
平岡, 正寿
木谷, 強
夏川, 勝行
青山, 幹雄
× 斎藤, 忍 竹内, 睦貴 平岡, 正寿 木谷, 強 夏川, 勝行 青山, 幹雄
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著者名(英) |
Shinobu, Saito
Mutsuki, Takeuchi
Masatoshi, Hiraoka
Tsuyoshi, Kitani
Katsuyuki, Natsukawa
Mikio, Aoyama
× Shinobu, Saito Mutsuki, Takeuchi Masatoshi, Hiraoka Tsuyoshi, Kitani Katsuyuki, Natsukawa Mikio, Aoyama
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ソフトウェア開発が成功する鍵はソフトウェア要求仕様書(SRS:Software Requirements Specification)の品質である. SRSの検証・妥当性確認のためのレビューやインスペクションの技法は広く実践されているが,その内容はプロジェクト個別であり,当事者のスキルや知識に依存する.本稿ではプロジェクトとは独立の第3者インスペクションチームがSRSのインスペクションを実施する方法論を提案する.提案方法論は,SRSのプラグマティック品質モデル(PQM:Pragmatic Quality Model)とそれに基づくSRS読者の視点でのインスペクション技法からなる.PQMはIEEE Std.830の品質特性に基づき導出している.インスペクション技法はPQMに基づく198のSRSのインスペクションポイントとそこでの評価指標を提供する.第3者インスペクションチームは,SRSの品質を定量的に評価したインスペクションレポートと,SRSの改善レポートを作成して要求定義チームに提示し,SRSの改善を促す.提案方法論は2010年より実践し12プロジェクトで10.6の費用対効果(ROI)が得られた.本稿では提案方法論とその実践評価を報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The quality of SRS (Software Requirements Specification) is the key to success of the software development. Review and inspection are common practices for the verification and validation of SRS. However, verification techniques used in projects might be characterized as ad hoc. In this article, we propose a third party inspection methodology for improving the quality of the SRS. In order to systematically inspect a SRS, we developed a perspective-based inspection method based on PQM (Pragmatic Quality Model) of SRS. PQM is derived from IEEE Std. 830 from the perspective of pragmatic quality. To inspect a SRS according to PQM, we identified 198 inspection points. The third party inspection team advises to the requirements engineering team by a comprehensive feedback, which is composed of inspection report and advice report including SRS patterns for improvement. Since 2010, we have been practicing the methodology to a variety of development projects, and revealed an average of 10.6 ROI in 12 projects. We also discuss the effectiveness of the methodology and lessons learned from the practices. | |||||||
書誌情報 |
ソフトウェアエンジニアリングシンポジウム2013論文集 巻 2013, p. 1-8, 発行日 2013-09-02 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |