WEKO3
アイテム
意味的極性と単語クラスを用いたWhy型質問応答の改善
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/94392
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/94392a9fc57ba-e9a6-49f9-9d8c-1b2593d281a2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2013-07-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 意味的極性と単語クラスを用いたWhy型質問応答の改善 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Improving Why Question Answering Using Semantic Orientation and Semantic Word Classes | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [一般論文] 質問応答,意味的極性,評価表現,単語クラス,non-factoid型質問 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
情報通信研究機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
情報通信研究機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
情報通信研究機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
情報通信研究機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
情報通信研究機構 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
- | ||||||||
著者所属 | ||||||||
情報通信研究機構 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
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National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
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National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
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National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
- | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者名 |
呉, 鍾勲
鳥澤, 健太郎
橋本, 力
川田, 拓也
デサーガ, ステイン
風間, 淳一
王, 軼謳
× 呉, 鍾勲 鳥澤, 健太郎 橋本, 力 川田, 拓也 デサーガ, ステイン 風間, 淳一 王, 軼謳
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著者名(英) |
Jong-Hoon, Oh
Kentaro, Torisawa
Chikara, Hashimoto
Takuya, Kawada
Stijn, DeSaeger
Jun'ichi, Kazama
Yiou, Wang
× Jong-Hoon, Oh Kentaro, Torisawa Chikara, Hashimoto Takuya, Kawada Stijn, DeSaeger Jun'ichi, Kazama Yiou, Wang
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿では,意味的知識を用いてWhy型質問応答システムの精度を向上させるための手法を提案する.具体的には,「ネガティブな(望ましくない)事象の理由はネガティブな(望ましくない)事象であることが多い」,「ポジティブな(望ましい)事象の理由はポジティブな(望ましい)事象であることが多い」という意味的極性に関わる傾向,そして,質問に含まれた単語(たとえば「病名」)とその回答に含まれた単語間(たとえば「有害物質」,「ウィルス」,「体の部位」)の意味的な相関関係を機械学習による回答抽出に用いることによりWhy型質問応答の性能改善を図る.評価実験は人手で作成した850個のWhy型質問と6億件のWeb文書から抽出したその回答候補(各20個からなる)を用いて行った.NTCIR6-QAC4のnon-factoid型質問応答のタスクにおいて,正しい回答を1つ以上得られた質問の数が最も多かった従来手法を実装して提案手法と比較した結果,提案手法によって最上位結果の精度が15.2%向上したことを確認した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper we explore the utility of sentiment analysis and semantic word classes for improving why-question answering on a large-scale web corpus. Our work is motivated by the observation that a why-question and its answer often follow the pattern that if something undesirable happens, the reason is also often something undesirable, and if something desirable happens, the reason is also often something desirable. To the best of our knowledge, this is the first work that introduces sentiment analysis to non-factoid question answering. We combine this simple idea with semantic word classes for ranking answers to why-questions and show that on a set of 850 why-questions our method gains 15.2% improvement in precision at the top-1 answer over a baseline system that achieved the best performance in the number of questions for which there is at least one correct answer in system results in the shared task of Japanese non-factoid question answering in NTCIR-6 QAC4. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 54, 号 7, p. 1951-1966, 発行日 2013-07-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |