@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00091349,
 author = {亀甲, 博貴 and 浦, 晃 and 三輪, 誠 and 鶴岡, 慶雅 and 近山, 隆 and Hirotaka, Kameko and Akira, Ura and Makoto, Miwa and Yoshimasa, Tsuruoka and Takashi, Chikayama},
 book = {ゲームプログラミングワークショップ2012論文集},
 issue = {6},
 month = {Nov},
 note = {将棋などのコンピュータプレイヤは,局面の形勢判断を行う評価関数を用いてゲーム木探索を行っている.しかし評価関数が返す値はあくまで注目する局面を点として見たときの価値でありその価値がどの程度安定しているものであるか分からない.その局面からどれだけ形勢が変化しうるのかを検討することはその探索結果が信頼できるものであるかを考える上で重要である.本研究では浅い探索で得られる評価値と深い探索で得られる評価値の間の相関を調べる.また浅い探索の信頼性が浅い探索で得られる評価値と深い探索で得られる評価値の差の分布で表現できると仮定して,注目局面の特徴情報から深浅差の標準偏差を推定する手法を提案する.深浅差が小さいと予測される局面は浅い探索のみを行えば深い探索を省略してもその危険性が少ないと考えられるので,そのような局面についてProbCut を行うことで将棋プログラムの棋力向上を図る.将棋への ProbCut への有効性は確認できたが,提案手法によるProbCut の有意な性能向上は見られなかった., Computer shogi players usually use evaluation function in game-tree search. However, the values returned by evaluation functions are point estimates of the values of the positions and do not convey information about how reliable they are. It is important to estimate their level of reliability by quantifying how much those values may change. In this paper, we investigate the distribution of gaps between shallow and deep evaluation values and propose two methods to estimate it. We also try to improve performance of ProbCut using the variance of distribution. ProbCut is effective in Shogi, but proposed method couldn’t improve performance of ProbCut.},
 pages = {92--99},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {局面情報からの探索信頼性の推定による将棋のProbCutの性能向上},
 volume = {2012},
 year = {2012}
}