WEKO3
アイテム
モンテカルロ碁における多様な戦略の演出と形勢の制御~接待碁AIに向けて
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/91343
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/913439d371fc6-fac5-4f69-8a33-6fc14fa25dec
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2012-11-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | モンテカルロ碁における多様な戦略の演出と形勢の制御~接待碁AIに向けて | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Production of Various Strategies and Position Control for Monte-Carlo Go - Entertaining Human Players | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology, School of Information Science | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology, School of Information Science | ||||||||
著者名 |
池田, 心
× 池田, 心
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著者名(英) |
Kokolo, Ikeda
× Kokolo, Ikeda
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ゲーム木探索手法の発展・評価関数の精度向上・計算機資源の増大に伴い,コンピュータ囲碁・将棋の棋力は多くのアマチュアにとって十分な強さに到達しつつある.一方で,人間プレイヤを楽しませたり指導するための学術研究はボードゲームではあまり行われていない.本稿では,人間プレイヤを楽しませるために必要と思われる要素技術を列挙することを第一の目標としたうえで,モンテカルロ碁を用いた場合のアプローチをいくつか紹介する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Thanks to the continued development of tree search algorithms, of more precise evaluation functions, and of faster hardware, computer go and computer shogi have now reached a level of strength sufficient for most amateur players. However, the research about entertaining and coaching human players of board games is still very limited. In this paper, we try first to define what are the requirements for entertaining human players in computer board games. Then, we describe the different approaches that we have experimented in the case of Monte-Carlo computer go. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2012論文集 巻 2012, 号 6, p. 47-54, 発行日 2012-11-09 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |