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アイテム
商品写真から受ける印象と画像特徴の関係のモデル化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/90552
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/90552e22ebc8e-b784-4d08-b9bc-7425aa604273
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2013-03-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 商品写真から受ける印象と画像特徴の関係のモデル化 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Modeling Relationship between Visual Impression of Commodities and Their Graphical Features | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 視覚・分析 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
中央大学理工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
中央大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTメディアインテリジェンス研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTメディアインテリジェンス研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
中央大学理工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, Chuo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Engineering, Chuo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Media Intelligence Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Media Intelligence Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, Chuo University | ||||||||
著者名 |
丹羽, 志門
× 丹羽, 志門
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著者名(英) |
Shimon, Niwa
× Shimon, Niwa
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年 Web ショッピングの普及に伴い,一般のユーザが Web 上で商品写真を目にする機会が大きく増加している.しかし,Web ショッピング上に存在する商品の数は膨大であり,ユーザが自分の嗜好に合った商品を負担なく探すことを可能にする技術が求められている.これを実現するためには,ユーザ固有の判断基準と商品写真の持つ物理的な特徴との間の関係を数理的に記述し,未知の写真から受ける印象を推定する必要がある.そこで本研究では,商品写真を評価する際に重視される特徴と写真から受ける印象を表す言葉を結び付け,ランダムフォレストを用いた機械学習を行うことでユーザ個々人の判断基準のモデル化を行った.抽出する特徴は,人間の視覚特性に基づき,色,質感,形状を採用した.評価実験として,300 枚の商品写真を対象に受ける印象の推定を行い,推定精度の検証を行った.その結果,本研究での提案手法は,先行研究で用いられた特徴量を使用した場合と比較して高い推定精度を得ることが出来た. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In recent years, consumers have an opportunity to see the commodities on the Web frequently. However, There are enormous amount of commodities on the Web. Therefor, consumers feel heavy burden to find the commodities suited their tastes. To solve this problem, it is necessary to estimate the visual impression of commodities by modeling the relationship between visual impression of them and their graphical features individually. In this study, we combined graphical features with words expressing the impression by the machine learning using Random Forest. The color, shape and sense of material are extracted as graphical features based on human visual characteristics. We evaluated proposed method on the database of 300 shoes photographs. As a result, the proposed method obtained the high estimation accuracy compared with the previous study. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2013-HCI-152, 号 24, p. 1-4, 発行日 2013-03-06 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |