@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00090298, author = {伊藤, 嘉博 and 中村, 嘉隆 and 高橋, 修 and 白石, 陽 and Yoshihiro, Ito and Yoshitaka, Nakamura and Osamu, Takahashi and Yoh, Shiraishi}, issue = {2}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Feb}, note = {多数のセンサを実世界に配置することで時空間的に細かい単位(細粒度)のセンサデータを取得できるようになり,この技術の応用として都市センシングが注目されている.都市センシングの活用により,細粒度の都市環境情報を反映した歩行者ナビゲーションの実現が期待される.センサデータに基づく歩行者ナビゲーションを実現するためには,経路推薦を目的としたものに限らず,都市環境の把握など別目的で設置されたセンサネットワークからも,経路推薦に必要な情報を収集できることが望まれる.しかし,それらはセンサノードの電源確保などの問題から都市環境に十分な密度で設置することが難しいため,この疎密度なセンサノードの設置状況を考慮し,道路に対して重みとして反映することが必要となる.そこで本論文では,道路単位でのセンサデータの空間補間を行い,その結果に基づいて経路推薦結果を提供する手法とシステムを提案する.提案手法を備えたシステムは空間補間を利用し,道路単位でのセンサデータを補間,重み付けを行い,経路推薦を行う機能を持つ.本研究では実際に都市に設置されたセンサの観測データを利用して,提案手法を備えたシステムの性能について検討する., We can collect granular sensor data by a lot of sensors attached to a sensor network in real world. This technology has been used for urban sensing. It is expected that urban sensing realizes personal navigation based on urban sensing data. To realize route recommendation based on sensor data, it needs to use sensor network that gather environmental data. However, it is difficult to set sensor node in near road in the high density because of cost and the problem of electric source. From this reason we need the method to allocate environmental data on road as cost in consideration of sensor nodes density. This paper proposes a method and system that includes the function for interpolate sensor data on the road data by using spatial interpolation and the function for providing the routing result based on sensor data. In addition, we discuss the effectiveness of our proposed system by using actual sensor data in urban area.}, pages = {740--752}, title = {都市センシングデータに基づく経路推薦のための空間補間手法の提案と実装}, volume = {54}, year = {2013} }