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アイテム
液体レンズ形状のインタラクティブモデリング
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/90244
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9024490af69b5-ec58-4133-aa5c-d87d327902d6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2013-02-11 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 液体レンズ形状のインタラクティブモデリング | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Interactive Modeling of Droplet Lens Shapes | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 自然現象の再現 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京工科大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
仲田, 将之
× 仲田, 将之
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著者名(英) |
Nobuyuki, Nakata
× Nobuyuki, Nakata
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 物体表面上の液体形状を計算する,簡易でありながら柔軟な手法を提案する.入力情報として液滴の 2 次元輪郭形状 (接地形状) を与える.ユーザーがベース面となる物体モデルの上に所望の輪郭を与えると,その輪郭にちょうど収まる液滴がリアルに盛り上がった表面形状が自動計算される.提案手法では物理的な条件を忠実に反映して液滴の形状を決定づける.エネルギー最適化問題を考慮することにより,体積保存を満たしながら液滴の表面エネルギーと位置エネルギーを最小化する.本手法を用いることにより,ロゴやアイコンのデザイン,文字フォントなどの人為的に作られた輪郭の上に,自然な形の液滴形状を生成できる. 2D の輪郭内に模様を描いておけば液滴がレンズの役割を果たし屈折効果をデザインに生かすことができる. 2D 制御の流体シミュレーターにより生成した一連の輪郭形状に本手法を適用することで,盛られた液滴のアニメーションを作成することも可能である.実物の水滴での実験結果と比較するために, 2D 輪郭の位相が変化する場合の水滴形状変化を含む適用例を示した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We propose a simple yet flexible method for computing droplet shapes on the surface of an object, given the two dimensional outlines (footprints) of the droplets. The user specifies the desired outline on a solid base model, and a droplet with a plausible shape positioned on the object exactly within the outline is automatically generated. Our method faithfully captures the physical requirements that determine the droplet shape. By considering an energy optimization problem, our method minimizes the sum of the surface and gravitational energies of the droplet, satisfying volume conservation. Using our method, one can generate natural-looking droplets on top of artificial outlines, such as logo designs, symbolic icons and character fonts. Animation of the droplets is achieved by applying the method to a series of outlines generated by a 2D controllable fluid simulator. We also demonstrate the transition of the droplet shape following changes in topology and compare the result to that of a physical experiment. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 2013-CG-150, 号 7, p. 1-6, 発行日 2013-02-11 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |