@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00090115, author = {井上, 学 and 桐村, 喬 and Inoue, Manabu and Takashi, Kirimura}, book = {じんもんこん2009論文集}, issue = {16}, month = {Dec}, note = {本研究は,戦前期における大都市内部の公共交通機関の利用実態を復原することを目的としている.対象地域は京都市であり,1937年に実施された市電・市バスの交通調査結果と,1941年に実施された市民調査結果を利用する.GISを利用した2つの資料の地図化により,当時の都市内交通の結節点が示され,市電と市バスの利用パターンの差異が示された.また,都心部での昼間時の在宅者が多い一方で,都心部への通勤・通学需要の大きさも示された., The purpose of this paper is to re-create the state of the public transport in Kyoto City, utilizing the results of census taken in 1937 on city trams and buses as well as the survey on the public transport usage by Kyoto citizens. GIS was used to create maps of the inner-city transport system during these periods and the maps revealed the junctions between busses and trams and the differences in their use patterns by the citizens. Furthermore, there was a great deal of demands for work and school commuting, although the stay-home population in the inner city then was sizable.}, pages = {345--350}, publisher = {情報処理学会}, title = {戦前期における京都市電・市バスの利用に関する一考察}, volume = {2009}, year = {2009} }