WEKO3
アイテム
教室内創作活動のための共有・振り返り支援システムによる創造的思考の育成
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/88011
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/8801188a0f453-04bc-4bf8-8567-fdd0c29d97d8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-01-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教室内創作活動のための共有・振り返り支援システムによる創造的思考の育成 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Promoting Creative Thinking with a Sharing and Reflecting System for Creative Activity in the Classroom | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 発想・思考・知識共有支援 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
立命館大学大学院理工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
立命館大学情報理工学部 | ||||||||
著者名 |
森本, 竜也
高田, 秀志
× 森本, 竜也 高田, 秀志
|
|||||||
著者名(英) |
Tatsuya, Morimoto
Hideyuki, Takada
× Tatsuya, Morimoto Hideyuki, Takada
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年,児童の思考力を育成するために GUI プログラミング環境を用いた授業やワークショップが開かれている.また,このような環境を用いた学習において,創造的思考を育成するためのモデルが提唱されている.このモデルでは Share や Reflect といったプロセスが重要であるとされているが,現状のワークショップにどのように取り入れていくかが課題である.そこで本研究では, Share や Reflect といった活動を創作活動中に行うモデルを提案し,ワークショップ中にこのモデルを達成することを支援するシステムを構築する.この支援システムを構築するにあたり,児童はどのような Share や Reflect を行うことが,児童にとって良い学習効果をもたらすかを明らかにする必要がある.そこで,創作活動中に児童が描いた絵やスクリプトを他の児童と共有することのできるシステムを 3 種類構築し,それぞれを GUI プログラミング環境を用いたワークショップに適用した.また,それらのシステムを用いてどのような Reflect が生まれるかを明らかにするために児童の様子を観察した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, classes and workshops using GUI-programming-environment have been being held in elementary education. As a model for promoting creative thinking, a process consisting of Imagine, Create, Play, Share and Reflect is proposed. However, there is a problem to adopt Share and Reflect in the current workshop which are essential in the model. In this paper, we propose a model on which children perform Share and Reflect in creative activity, and describe the development of a system to support achieving the model in workshops. To consider developing the system, what kind of Share and Reflect performed by children will lead to producing good effect on study. To satisfy this need, we developed three kinds of systems which are based on different sharing methods to share with other children drawn pictures or constructed scripts, and made an experiment to clarify what kind of Reflect occurr using this system. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1155524X | |||||||
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 巻 2013-GN-86, 号 2, p. 1-7, 発行日 2013-01-09 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |