WEKO3
アイテム
CLEを利用した学習の可視化と分析に関する提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/86288
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/86288861086c0-1ef0-4315-a6ea-b2920fd0b64e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-10-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | CLEを利用した学習の可視化と分析に関する提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Proposal of the Visualization and the Analysis for Learning using CLEs | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
福井県立大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
九州大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Fukui Prefectural University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyushu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyushu University | ||||||||
著者名 |
山川, 修
× 山川, 修
|
|||||||
著者名(英) |
Osamu, Yamakawa
× Osamu, Yamakawa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 現在,教育・学習支援のために, LMS, e ポートフォリオ, SNS など多様なシステムが利用されている.そこには,学習者の履歴データが多量に蓄積されているが,それを可視化して学習者の支援に利用する研究は進んでいない.そんな状況の中で,昨年から欧米では Learning Analytics という分野が立ち上がり,履歴データの分析が精力的に進められようとしている.本論文では,この現状を報告し,学習研究を evidence-based に行うために必要な枠組みの提案を行う. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Nowadays, We use LMSs, ePortforios and Social Networking Services as the learning environments. The large quantities of learning logs are stored in these systems day after day. The study to visualize the log data for supporting learners is not so active so far. The research area of “Learning Analytics” for analyzing the log data is in making from a year ago. Therefore, the visualization and the analysis of learning log data become active more and more. In this paper, we report these situations and propose an evidence-based new approach to the learning sciences. | |||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2012-CLE-8, 号 11, p. 1-4, 発行日 2012-10-26 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |