@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00086287, author = {多川, 孝央 and 安武, 公一 and 山川, 修 and 隅谷, 孝洋 and 井上, 仁 and Takahiro, Tagawa and Koichi, Yasutake and Osamu, Yamawaka and Takahiro, Sumiya and Hitoshi, Inoue}, issue = {10}, month = {Oct}, note = {CMS や SNS といった ICT による学習環境の活用は普及しつつあるが,一方,そこから得られる履歴情報の活用はそれほど進んでいない.本研究では,学習環境において学習者が各種のツールを媒介にして形成するコミュニティ (学習コミュニティ) について,集団の持つ潜在力を指す 「ソーシャルキャピタル」 の概念を導入し,これを計量する尺度を使って学習履歴情報を分析し,学習者とコミュニティの関係を理解する方法について検討する., In this paper, we discuss about the relationship between the community formed in the online environment and the learning in it. The concept of social capital is often used to refer the potential ability of community, so by introducing the concept of social capital and its network measures, we try to find the suitable way for the analysis, visualization, and the understanding of the relationship between learning community and respective learners, based on the analysis of the logdata of learning environment.}, title = {ソーシャルキャピタルの尺度を適用した学習コミュニティ分析手法について}, year = {2012} }