@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00086127, author = {吉村, 健 and Takeshi, Yoshimura}, issue = {4}, month = {Oct}, note = {しゃべってコンシェルでは自然な発話により,携帯端末の基本機能 (電話,メール,スケジューラ,等) を利用したり,さまざまな情報 (地域情報,リアルタイム情報,デジタルコンテンツ,等) を検索したりすることが簡単にできる.そのようなサービスを実現するにあたり,ユーザの発話の内容を解析し,ユーザの求める最適なアプリケーションや各種専門検索エンジンに処理を橋渡しする意図解釈技術と,発話内容が質問である場合には,質問に対する回答そのものを提示する知識検索技術が適用されている.本稿では,しゃべってコンシェルのサービス概要と,そこで活用されている言語処理技術について述べる., Shabette-Concier is a voice agent application, where users can easily utilize basic functions on a mobile phone (telephone, mail, scheduler, etc.) and can access variety of information (local area information, realtime information, digital contents, etc.) by simply and naturally speaking to their mobile phones. To realize this service, technologies based on natural language processing (NLP) are applied. The technologies include “intention understanding technology”, which understands a user's intention and bridges the intention to an appropriate function on a mobile phone or a search engine, and “question answering technology”, which estimates and presents direct answers to a user's question. This paper describes Shabette-Concier service and NLP technologies that realize the service.}, title = {しゃべってコンシェルと言語処理}, year = {2012} }