@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00085855,
 author = {滑川, 敬章 and 落合, 秀也 and 山内, 正人 and 高岡, 詠子 and 中山, 雅哉 and 江崎, 浩 and 砂原, 秀樹 and Takafumi, Namekawa and Hideya, Ochiai and Masato, Yamanouchi and Eiko, Takaoka and Masaya, Nakayama and Hiroshi, Esaki and Hideki, Sunahara},
 issue = {16},
 month = {Oct},
 note = {プログラム言語を身につけるためにプログラム言語を学ぶのではなく,実際やりたいことの実現のためにプログラム言語を学ぶというコンセプトのもと,2011~2012年度にかけて情報系高校で,ハードウェア,ソフトウェア両方を扱う講座を行った.プログラム作成の対象がゲームであることが多い現状を踏まえ,ゲーム以外のプログラミングに興味を持たせるため,センサ制御やネットワーク経由でセンサデータを取得するなどのプログラム作成をテーマとして行った講座の実践について報告する., We conducted lectures for teaching both hardware and software on a high school of informatics from 2011 to 2012 with the concept of “Learning programming language for implementing what need to be done not learning a way of skills of programming language”. We report that we provided lectures on the themes of “sensor controls” and “getting sensor data through Internet” though high school students nowadays tend to make a lot of game programming.},
 title = {情報系高校における環境情報を計測・可視化する実用的なプログラミング教育の実践},
 year = {2012}
}