@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00083801, author = {北口, 達也 and 高田, 秀志 and Tatsuya, Kitaguchi and Hideyuki, Takada}, issue = {9}, month = {Sep}, note = {ラーニングコモンズが提供する協同学習スペースような場所では,勉強会やディスカッションといった協調的な活動が行われている.このような場をより有効に活用するための方法の一つに,その活動内容に興味のある者が新しく参加できるような仕組みを提供することが考えられる.本稿では,協調作業中に携帯端末上で扱われている電子データがその場の 「話題」 に沿っていると仮定し,電子データからその作業の内容やそれまでの流れを提示することで,その作業に興味を持ったユーザが途中参加しやすいシステムを提案する., Collaborative activities such as study meeting and group discussion are carried out in a collaboration learning space provided by the learning commons. One of the methods to utilize such a space more effectively, a system could provide a function which allows late-join to new participants who are interested in the activity. In this paper, we suppose that electronic data used on mobile devices during collaborative works reflects ”the topic” of the space, and propose a late-participation support system which supports users who are interested in the work to lately join by showing the activity and the history of the work from electronic data.}, title = {携帯端末を用いた協調作業への途中参加を促進させるシステムの提案}, year = {2012} }