WEKO3
アイテム
プログラム開発教育用記述言語OOJの設計と応用―シンプルなモデルに基づく分析からプログラムまでの一貫開発―
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/83741
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/83741a5e55c6d-32a5-4090-aa6f-46fff059bbcb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-09-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | プログラム開発教育用記述言語OOJの設計と応用―シンプルなモデルに基づく分析からプログラムまでの一貫開発― | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A design and applications of descriptive language OOJ for the program development educations | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
現在,茨城大学工学部情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
現在,茨城大学大学院理工学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
現在,群馬工業高等専門学校教育研究支援センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
現在,株式会社日立システムズ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
現在,茨城大学工学部情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
現在,茨城県立産業技術短期大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Presently with Department of Computer and Information Sciences, Ibaraki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Presently with Graduate School of Information and System Science, Ibaraki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Presently with Technical Support Center for Education and Research, Gunma National College of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Presently with Hitachi Systems, Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Presently with Department of Computer and Information Sciences, Ibaraki University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Presently with Ibaraki Prefectural Industrial Technology Junior College | ||||||||
著者名 |
畠山, 正行
池田, 陽祐
大木, 幹生
三塚, 恵嗣
上田, 賀一
加藤木, 和夫
× 畠山, 正行 池田, 陽祐 大木, 幹生 三塚, 恵嗣 上田, 賀一 加藤木, 和夫
|
|||||||
著者名(英) |
Masayuki, Hatakeyama
Yousuke, Ikeda
Mikio, Ohki
Keishi, Mitsuka
Yoshikazu, Ueda
Kazuo, Katoug
× Masayuki, Hatakeyama Yousuke, Ikeda Mikio, Ohki Keishi, Mitsuka Yoshikazu, Ueda Kazuo, Katoug
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文ではプログラム開発のプロではない科学技術計算分野の大学院生のために,分析から設計・実装・プログラムに至るまでを一貫して作業できる教育用の記述言語 OOJ を設計し,記述実験と実際の演習に応用した. OOJ は以前に開発した離散構造化モデルをベースとした記述言語 OONJ を起点として設計と実装の段階の記述言語を設計し,それらを統合的に構成・運用する.三つの各段階の言語の記述規則は実世界の OONJ の記述規則を計算機の世界において忠実に再現する方針で設計された.各記述言語は専用のエディタで記述を支援し,記述言語間は作成したトランスレータを使って変換する. OOJ の実際の応用と評価のデータは,数人の大学院生の記述実験と情報工学科の三年生の授業の一部として実施して得た.その結果,三年生の想定ユーザに近い受講生の大半と院生の殆どが Java プログラムまで得ることができた.院生の殆どは狙った通りの計算結果を出した. OOJ ための三年生向けの講義回数は 9 回のみ,演習は 6 回でこの結果である.この事実から OOJ の理解と記述は容易であること,学部三年生でも十分に応用可能であることが分かった.以上から,想定ユーザである大学院生向けに講義と演習として応用すれば,要求されるプログラム開発の実力養成は高い実現可能性を持つことが推定できた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In the present paper, we have designed a descriptive language system OOJ that can be applied from the analysis stage up to the program transformation stage throughout the design and the implementation stage. The users have been assumed to be the graduate school students in the fields of calculations of science or engineering. They are non-professional users for the program development. OOJ has begun at OONJ that has been realized previously to represent the discreted and structured model as it is. The design and implementation stage descriptive languages have newly been designed, and they are integrally constituted. The description rules of each stage language in the computer world have been designed so as to reappear the original OONJ description rules for the real world. Every descriptive language are supported by each dedicated editor, and the transformation between languages are achieved by the translator. The actual application and estimation data have been obtained through the descriptive experiments by the graduate school students and the lesson for the third grade undergraduate students. As the results, almost third grade students and all the graduate school students have gotten the Java program. These results have been obtained through only 9 times lectures and 6 times exercises for OOJ. These results have shown that the recognition and the description of OOJ are easy, and the application to the third grade students is sufficiently possible. As the conclusion, the lectures and the exercises of OOJ for the graduate school students will be successful, and the requirements for the program development capability will be realized with high feasibility. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10505667 | |||||||
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) 巻 2012-MPS-90, 号 19, p. 1-10, 発行日 2012-09-12 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |