@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00083476, author = {平野, 亮 and 原田, 利宣 and 床井浩平 and Ryo, Hirano and Toshinobu, Harada and Kohe, Tokoi}, issue = {8}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Aug}, note = {本研究では,拡張現実感により現実空間における光源環境を再現し,その中で対数美的曲面をシミュレーションするシステムを開発した.具体的には,精密な拡散反射色で曲面の映り込みを再現するため,金属半球に反射した光源環境を球面調和解析した結果を用いてレンダリングを行った.また,開発したシステムを用いて,様々な光源環境下(晴天,曇天,夕日)における曲面の印象の違いに関する評価実験を行い,光源環境が曲面の印象に与える影響を明確にした., In this study, we developed a simulation system that reproduced the light source environment in a real world with Augmented Reality, and simulated log-aesthetic curved surfaces in the system. Concretely, this system renders the curved surfaces using the result of spherical harmonics analysis of the light source environment image that is reflected on the metallic hemisphere in order to reproduce the diffuse reflection of the curved surface. Moreover, we experimented in the impression evaluation of the curved surfaces under various environments (fine, cloudy, and evening sun, etc.) with the developed systems and clarified the influence of the light source environment to the impression of curved surfaces.}, pages = {2028--2035}, title = {拡張現実感を用いた様々な光源環境下における対数美的曲面の再現に関する研究}, volume = {53}, year = {2012} }