@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00083281, author = {柴村, 英智 and 三輪, 英樹 and 三吉, 郁夫 and 井上, 弘士 and Hidetomo, Shibamura and Hideki, Miwa and Ikuo, Miyoshi and Koji, Inoue}, issue = {2}, month = {Jul}, note = {本稿では,ロードインバランスやネットワークインバランスに起因する通信開始時刻のインバランスが,パケットペーシングを用いた集団通信の実行に与える影響をシミュレーションによって評価する. 3 次元トーラス網ならびに 2 次元トーラス網を対象に,インバランスの付加や MOD ペーシングを適用した様々な集団通信の実行性能について,インターコネクトシミュレータ NSIM を用いた評価を行った.その結果,集団通信のアルゴリズムによってインバランスの感受性が異なることがわかった.また,集団通信に対するペーシングの有効性を確認するとともに,メッセージサイズやノード数の増加に応じて実行時間の高速化率も向上することがわかった.さらに,ペーシングを適用した集団通信にインバランスが及ぼす影響を評価した結果,アルゴリズムによっては,わずかなインバランスが加わることで実行時間が大幅に増加し,ペーシングの効果を損なう場合があることが明らかになった., This paper investigates influence of imbalance of communication start times caused by load and/or network imbalances on collective communication using packet pacing. Several simulations of collective communication are carried out with various imbalances and MOD pacing on 3D and 2D tori by using an interconnect simulator NSIM. As the result, we confirmed that the collective communication algorithms have different and respective sensitivities of imbalance. Moreover, the packet pacing improves speedup ratio of execution further by increasing message size and/or number of nodes, thus the effectiveness of the packet pacing is cleared. However, few collective communications using the pacing may spoil the effectiveness by small imbalance.}, title = {パケットペーシングを用いた集団通信に対するロード/ネットワークインバランスの影響}, year = {2012} }