WEKO3
アイテム
ソーシャルグラフを利用したユーザ属』性の推定によるTwitterからのブランド特徴分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/82320
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/823202182d5fd-6d51-458f-a762-c3ba977d1ac4
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
2100年1月1日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2012 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
This SIG report is only available to those in membership of the SIG. |
|
| CN:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 | ||
| Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2012-05-10 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | ソーシャルグラフを利用したユーザ属』性の推定によるTwitterからのブランド特徴分析 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | Brand Analysis on Twitter by Estimation of User Profiles utilizing a Social Graph | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | ライフログと分析 | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
| 資源タイプ | technical report | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 日本電信電話株式会社NTTサイバーソリューション研究所 | ||||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 日本電信電話株式会社NTTサイバーソリューション研究所 | ||||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 日本電信電話株式会社NTTサイバーソリューション研究所 | ||||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 日本電信電話株式会社NTTサイバーソリューション研究所 | ||||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 大妻女子大学社会情報学部 | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| NTT Cyber Solutions Laboratories, NTT Corporation | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| NTT Cyber Solutions Laboratories, NTT Corporation | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| NTT Cyber Solutions Laboratories, NTT Corporation | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| NTT Cyber Solutions Laboratories, NTT Corporation | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| School of Social Information Studies, Otsuma Women's University | ||||||||
| 著者名 |
川中, 翔
西田, 京介
倉島, 健
星出, 高秀
藤村, 考
× 川中, 翔 西田, 京介 倉島, 健 星出, 高秀 藤村, 考
|
|||||||
| 著者名(英) |
Sho, Kawanaka
Kyosuke, Nishida
Takeshi, Kurashima
Takahide, Hoshide
KoFujimura
× Sho, Kawanaka Kyosuke, Nishida Takeshi, Kurashima Takahide, Hoshide KoFujimura
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | Twitter を情報源としてユーザ属性を活用したブランド特徴分析手法を提案する.提案法ではツイートから抽出するブランドの特徴語と,自己紹介文から抽出するユーザの属性語の共起から,ブランドの特徴語毎に関係の強い属性語を獲得する.提案法は,特に新しい点として,周囲のユーザから該当する属性語推定手法を含む.Twitter の実データを用いた実験において、属,性語推定手法はランキング手法に比べ良い結果を示した.提案法は,限定的な実験ながら,属性語推定を行うことで,特徴語と関係の強い属性語を数多く獲得することを可能にした. | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | We propose a method for analyzing brands using user attributes from Twitter. Our method extracts attributes from user descriptions and brands' features from tweets, and calculates the relevance between attributes and features through their co-occurence. Our proposal includes a novel approach for estimating the attributes of a user, through their social neighbors. Experiments with Twitter data show our method achieves better recall than a ranking method based on global popularity. Furthermore, in our experiments, our method succeeded in increasing the number of extracted attributes extending attributes that relate to a brand's feature despite using a limited social graph. |
|||||||
| 書誌レコードID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA1155524X | |||||||
| 書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 巻 2012-GN-84, 号 21, p. 1-6, 発行日 2012-05-10 |
|||||||
| Notice | ||||||||
| SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
| 出版者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||