@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00082313, author = {木村, 篤信 and 大橋, 盛徳 and 片岡, 明 and 中山, 彰 and 中辻, 真 and 甲谷, 優 and 吉田, 大我 and 深津, 真二 and 谷口, 行信 and 阿久津, 明人 and 鈴木, 英夫 and Atsunobu, Kimura and Shigenori, Ohashi and Akira, Kataoka and Akira, Nakayama and Makoto, NakatsujI and Yutaka, Kabutoya and Taiga, Yoshida and Shinji, Fukatsu and Yukinobu, Taniguchi and Akihito, Akutsu and Hideo, Suzuk}, issue = {14}, month = {May}, note = {従来,レコメンド技術は,アルゴリズムの精度や web 上でのクリック率,購買率などで評価されてきた.しかし,精度やクリック率の高い推薦によって,ユーザが満足するとは限らない.本稿では,推薦技術の目指すべき方向`性を見出すために,「推薦の提示によってユーザが満足したのか/どのように満足したのか」についてアンケート調査等の主観評価によって分析した.フィールド実験での主観評価を通じて得られたレコメンド技術の評価方法,評価項目について報告する., Recommender system was evaluated in degree of accuracy of the algorithm or click through rate on the web. However, users are not necessarily satisfied by high degree of accuracy or high click through rate. This paper discussed user evaluations on the video recommender system using field experiment to find out what to aim in recommender system. We conducted questionnaire investigation why user are satisfied by a recommended content or not, and described the evaluation method and questionnaire.}, title = {映像コンテンツ推薦システムのフィールド実験による主観評価}, year = {2012} }