@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00081228, author = {新, 清士 and 金子, 晃介 and 松井, 悠 and 三上, 浩司 and 長久, 勝 and 中林, 寿文 and 小野, 憲史 and 山根, 信二 and Kiyoshi, Shin and Kosuke, Kaneko and Yu, Matsui and Koji, Mikami and Masaru, Nagaku and Toshifumi, Nakabayashi and Kenji, Ono and Shinji, R.Yamane}, issue = {18}, month = {Mar}, note = {ゲーム開発を教育に取り入れる近年の試みにおいて,本発表では「ゲームジャム」型の協働ゲーム開発に注目する.これまで分散会場を結んだゲームジャム型の協働ゲーム開発は主に国際組織や政府機関によって主導されてきたが,発表者は地域の社会的な文脈に根ざした草の根の同時多発型協働ゲーム開発イベントを実施した.本発表ではこの2011年8月に実施された「福島GameJam in南相馬」の試みについて報告を行い,「ゲームジャム」の可能性について考察する., To examine the possibilities of game development and learning, we focus on the recent “game jam” approach in collaborative game development. To bring game jam into the education and learning, we discuss cases of “localized” Global Game Jam-style events and embedded in the social context of a region. Finally we report Fukushima Game Jam in Minamisoma 2011, localized Global Game Jam-style event in Japan.}, title = {Fukushima Game Jam in Minamisoma 2011:ゲームジャム型ワークショップのデザイン}, year = {2012} }