WEKO3
アイテム
三次元辞典:第二言語学習のためのゲームシステム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/80448
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/804488e410b34-0cf5-43b4-9a4c-31d57db02567
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-01-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 三次元辞典:第二言語学習のためのゲームシステム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | SanjigenJiten : Game System for Acquiring New Languages Visually | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | eng | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ゲーム・インタラクティブメディア | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院システム情報工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院システム情報工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院システム情報工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Tsukuba, Graduate School of Systems and Information Engineering | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Tsukuba, Graduate School of Systems and Information Engineering | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
University of Tsukuba, Graduate School of Systems and Information Engineering | ||||||||
著者名 |
ハウランド・ロバート
オルムステッド・エミリー
星野, 准一
× ハウランド・ロバート オルムステッド・エミリー 星野, 准一
|
|||||||
著者名(英) |
Robert, Howland
Emily, Olmstead
Junichi, Hoshino
× Robert, Howland Emily, Olmstead Junichi, Hoshino
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 私たちの普段の生活環境で、テーブルやキッチンにあるモノに近寄るだけで、そのモノの読み方や発音の仕方を、英語、日本語、中国語などの様々な言語で教えてくれると、語学の習得が簡単になると思われます。本稿では、高品質な 3D グラフィクスを利用したビデオゲーム技術を利用して、生活空間の中で歩き回ったり様々なゲームのタスクを遂行する過程で、楽しみながら語学を習得することができる新しいゲームシステムを提案します。このゲームでは、従来の英語学習法よりも、視覚的・空間的なコンテクストに基づく学習を重視しています。また、ゲーム分野で蓄積されてきた、3D 空間内の自由な移動やキャラクタの操作、アイテムを集める収集要素、得点要素、報酬要素、キャラクタとの会話、ストーリー性などのエンタテインメント性を融合化することで、従来の教室での教科書を利用した学習と比べて、体験者の意欲を高め、継続性を向上させることが可能になると考えられます。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Imagine being able to approach any object in the real world and instantly learn how to read and pronounce the name of the object in any other language. This paper introduces a system that simulates this idea by utilizing the video game medium in a way that makes learning a new language simple and fun. The system was designed specifically for the new technologically-inclined generation that stands to benefit greatly from learning within a game environment. The process of learning a new language with this system strays from previous and conventional methods in that it employs a more visual-spatial approach to learning. Additionally, this system engages the player through the use of industry-standard video game elements such as a 3D environment, controllable main character, item collection system, scoring system, rewards system, and a solid storyline with character development and interactive dialogue. By keeping in line with what people expect from standard video games, this game is capable of holding the player's attention for longer periods of time than when compared classes, textbooks, or tutors. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 2012-CG-146, 号 11, p. 1-6, 発行日 2012-01-31 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |