@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00080431, author = {保井, 元 and 松澤, 芳昭 and 酒井, 三四郎 and Hajime, Yasui and Yoshiaki, Matsuzawa and Sanshiro, Sakai}, issue = {11}, month = {Jan}, note = {近年,ブロック型言語による初等プログラミング教育の環境の提案と改善が行われている.その代表として Squeak や Scratch などがある.しかしながら,それらは構造化技法をサポートしておらず,C,Java などのテキスト記述型言語への移行も考慮されていないため,次のステップへの発展が難しいという問題があった.そこで我々は,OpenBlocks フレームワークを利用して,構造化技法をサポートし,Java 言語と相互変換できるブロック型言語を開発した.文科系の大学生 1 年生 107 名に本システムの使用実験を実施し効果の検証を行った., In the past decade, improvements of the environment of an introductory programming education by block-based programming language has been made by Squeak, Scratch, etc. However, there are two problems for them. One is they do not support structured programming. Another is a lack of consideration for a migration and an improvement to text-based programming languages, such as C and Java. Hence, using the OpenBlocks framework proposed by MIT, we developed a system which has functions to support structured programming and a converter to change OpenBlock and Java in both ways. We conducted the use experiment of this system on 107 university students first graders liberal arts and succeeded.}, title = {ブロックエディタ方式によるプログラミング構造化教育支援システム}, year = {2012} }