WEKO3
アイテム
協調的隊列走行に向けた車群通信のシミュレーション評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/79958
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/79958e640ac6a-263b-4631-988b-a2f1ac468122
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 協調的隊列走行に向けた車群通信のシミュレーション評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Simulation Evaluation of Group Communication for Cooperative Vehicle Platooning | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:新たな展開を迎えるITS、モバイル通信とユビキタスコンピューティング | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社トヨタIT開発センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社トヨタIT開発センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Toyota InfoTechnology Center, Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Toyota InfoTechnology Center, Co., Ltd. | ||||||||
著者名 |
大西亮吉
吉岡, 顕
× 大西亮吉 吉岡, 顕
|
|||||||
著者名(英) |
Ryokichi, Onishi
Akira, Yoshioka
× Ryokichi, Onishi Akira, Yoshioka
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 無線を利用したスマートな集団走行によって,環境対応(資源・大気)や渋滞解消の効果が期待されている.通信システムの導入に際して,混雑している状況や未対応車が混在している状況に対しても信頼性を確保することが必要であり,筆者らは車群通信による通信状態の効率的な把握と通信状態変化への自律的な対処方法をこれまで提案してきた.本論文では,交通流シミュレータと無線通信シミュレータを統合プラットフォーム上で連携させたシミュレータを構築し,車群通信の通信・隊列機能の振舞いや動作特性を定量的に評価した.高速道路における自由流のワーストケースを想定したシナリオにおいて,車群通信は通信機搭載率100%でも通信帯域を飽和させずに送達確認を実現し,また通信機搭載率の増加特性から,前後に隣接する通信車両どうしで車群を形成する様子を示した.また車群の上限台数を超える合流は行わないことから,通信機搭載率100%でも様々なサイズの車群が存在する様子を示し,いずれも設計どおりの動作特性として確認することができた.さらにシミュレータの実行特性についても紹介する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Inter-vehicular communications is expected to significantly enhance vehicle platooning capability in environmental protection and traffic flow improvement. Since it must remain a part of reliable vehicle systems even in heterogeneous and/or congested traffic situation, we have suggested an efficient method of group communication for interactivity assurance and platoon organization. We built an integrated simulator of roadway traffic and communication network in order to understand performance characteristics of the proposed method. In the paper, we describe that group communication enables vehicles to organize their cooperative platoons without causing wireless bandwidth saturation in dense highway traffic scenario. And we also confirmed that the size of platoons was diversified due to size limitation on merging, as we designed. The analysis on the simulation performance follows the simulation result. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 53, 号 1, p. 184-193, 発行日 2012-01-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |