@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00079341, author = {杉本, 麻樹 and 上間, 裕二 and 永谷, 直久 and Maki, Sugimoto and Yuji, Uema and Naohisa, Nagaya}, issue = {4}, month = {Dec}, note = {本稿は,エンタテインメントコンピューティング研究会 (SIG-EC) の研究的興味の対象であると考えられる情報環境とエンタテイメント性についての広範囲な議論を行うための端緒となることを目的として,情報環境を利用したシステムのエンタテインメント性についてユーザーの身体動作や生理指標に注目した事例を概観するものである.エンタテインメント性についての議論を行うことにより,今後の EC に関わる研究の方向性を考慮する上での一助となることが期待される., This paper describes a short survey of how to evaluate entertainment that is one of main topics of our special interest group of entertainment computing (SIG-EC). Entertainment in Virtual Environments is discussed with consideration of user's biological signals and actions with operation. We hope that this paper will be an opportunity to think about our future directions for entertainment computing studies.}, title = {情報環境のエンタテインメント性と操作に伴う身体動作}, year = {2011} }