@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00077584, author = {古山, 卓宏 and 平山, 泰弘 and 澤田, 学 and Takahiro, Furuyama and Yasuhiro, Hirayama and Manabu, Sawada}, issue = {6}, month = {Sep}, note = {車車間通信や路車間通信を用いて安全運転支援を行う Vehicle Safety Communications(VSC) が注目されている.この VSC において,CSMA をベースとして,同一周波数で車車間通信と路車間通信を時間的に分離する車車間・路車間共用通信システムが検討されている.車車間・路車間共用通信システムにおいて,周波数を有効利用するために,路側機が通信可能なエリアでは路車間通信時間を確保し,路側機の通信可能なエリア外では確保した路車間通信時間を解放し,V2V 通信に全ての通信時間を割り当てる必要がある.さらに,通信品質劣化による周波数利用効率の低下を防止するため,隠れ端末問題による車車間通信と路車間通信問の干渉を低減する必要がある.本稿では,路側機から路車間通信期間情報 (Slot Information:SI) を車載器に通知することで車車間通信と路車間通信を時間的に分離する Prioritized CSMA(P-CSMA) プロトコルを検討する.また,複数の路側機が存在する 場合,各路側機の路車間通信期間を通知する方法として,全ての路側機の路車間通信期間を通知する全局分通知と,自局の路車間通信期間のみ通知する自局分通知の 2 つの SI 通知方法を提案する.シミュレーションにより提案方式の車車間通信と路車間通信の特性を評価し,車車間通信と路車間通信問の干渉を低減できることを確認する., Vehicle safety communications (VSC) using Vehicle-to-Vehicle (V2V) and Roadside-to-Vehicle (R2V) communications have attracted uch attention. An integrated V2V and R2V communications system for VSC is studied where a Carrier Sense Multiple Access (CSMA) based MAC protocol is used, and V2V and R2V communications share the same frequency by employing a time division technique. To realize the integrated V2V and R2V communication system, it is needed that On-board equipment (OBE) within a R2V communication range sets R2V communication period, and OBE which is the outside of the R2V communication range releases R2V communication period and carries out only V2V communications. Furthermore, in order to mitigate a degradation of V2V and R2V communication quality, it is needed to avoid interference between R2V and V2V communications caused by the hidden terminal problem. In this paper, we propose Prioritized CSMA (P-CSMA) protocol. P-CSMA divides time into V2V and R2V communications by distributing an R2V communication period (Slot Information : SI). Furthermore, in the case that multiple Roadside units (RSUs) exist, we propose two SI distribution schemes to distribute each R2V communication period of mutiple RSUs. The first is All-slot distribution which transmits all R2V slots of neighborhood RSUs. The second is One-slot distribution which transmits own R2V slot. We evaluate the V2V and R2V communication performance by simulation and show that the proposed protocol reduces interference between V2V and R2V communications.}, title = {車車間・路車間共用通信システムにおけるPrioritized CSMAプロトコルの通信特性評価}, year = {2011} }