@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00075674, author = {城所, 宏行 and 亀井, 剛次 and 篠沢, 一彦 and 宮下, 敬宏 and 萩田, 紀博 and Hiroyuki, Kidokoro and Koji, Kamei and Kazuhiko, Shinozawa and Takahiro, Miyashita and Norihiro, Hagita}, issue = {8}, month = {May}, note = {商業施設の店舗内に設置するセンサ群により,顧客の位置や行動,視線の動き,商品の位置など,購買行動に繋がるデータを計測・蓄積・解析し,ネットワークロボットやデジタルサイネージによる顧客への適切な情報提供を可能にするユビキタスマーケットプラットフォームの研究を進めている.レーザ距離センサにより計測した店舗内の顧客の停留位置系列を用いて顧客の興味を推定し,店舗内に設置されたネットワークロボットとデジタルサイネージが,その推定に基づいて顧客誘導を行う事で,購買行動の支援や,従来店員が行っている顧客の興味に応じた商品推薦が実現できると考えられる.本報告では,顧客の購買行動に基づいたネットワークロボットやデジタルサイネージによる顧客への誘導を実現する誘導モデルの検討と,実験用店舗で行なった実証実験について報告する., We have been developing a network robot system named“ Ubiquitous Market Platform.” With the proposed platform, shopping malls are equipped with various kinds of sensors to understand the purchasing behaviors of customers from observation of customers' trajectories and eye movements, etc. This paper proposes a recommendation method represented with network robot and digital signage based on customers' interests estimated from sequences of stop points measured by LRFs in store environment. It also reports a user study in the experimental environment to evaluate the proposed method.}, title = {店舗環境内の停留位置系列から推定した顧客の興味に基づく誘導の実現}, year = {2011} }