@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00074552, author = {徳田, 大誠 and 鈴木, 理基 and 神田, 翔平 and 重野, 寛 and Taisei, Tokuda and Masaki, Suzuki and Shohei, Kanda and Hiroshi, Shigeno}, issue = {2}, month = {Jun}, note = {近年 ITS を利用したアプリケーションとして,複数台トラックによる高速道路上での隊列走行が検討されている.隊列走行の実現のためには,広域からの車両の接近・合流が必要となるが,走行速度や接近相手の選択など,接近の仕方はドライバに依存しており,走行速度も一意ではなく,効率的な隊列形成が行えない可能性がある.本稿では,隊列形成順序を一意に決定し,さらに接近の可否を判別することで,各隊列参加車両の速度を決定するアルゴリズムを提案する.この提案を実装しシミュレーションすることで,提案アルゴリズムを用いた場合と提案アルゴリズムを用いずに走行した場合とを比較し,隊列参加車両の燃費に関して評価を行う.評価により,本稿で提案するアルゴリズムが燃費の観点で有効であることを示す., Recently, the platooning of some trucks on the expressway is discussed as an important part of ITS application It is required to approach to each other. However, due to the sequence of approach from wide area depends on the driver's decision and there is no basis velocity for approach, it is potentially difficult to achieve efficient approach for platooning. In this paper, we propose velocity decision algorithm for relevant trucks. That decide the sequence of approach and make a decision whether a platoon relevant truck can approach others. We evaluated our proposition in comparison to simple approach method by computer simulation. As the result, we show that the algorithm is effective for platooning.}, title = {隊列走行のための車両接近方法及び隊列形成可否を考慮した速度決定アルゴリズムの提案}, year = {2011} }