@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00074095, author = {松田, 恵理菜 and 堀内, 靖雄 and 黒岩, 眞吾 and Erina, Matsuda and Yasuo, Horiuchi and Shingo, Kuroiwa}, issue = {6}, month = {May}, note = {OCW で配信される講義映像の形式の一つに教師映像と講義スライドを同期させる形式がある.この形式の問題点は教師が講義スライド中のどこを説明しているかが分かりにくいことである.本論文では教師の音声情報を用いて,講義スライド中の教師の説明箇所を推定する手法を提案する.8 講義に対する実験の結果,認識率は 49% であったが,人手による書き起こしを用いた場合は 76% となった.結果の考察から,認識率の改善について検討した., One of the styles of lecture video delivered in OCW is synchronizing the teacher image with the lecture slide. However, in this style, it is difficult to understand where the teacher is explaining in the lecture slide. In this paper, we propose the method of estimating explanation spot in lecture slide using teacher's speech information. We performed the experiment for 8 lectures in Chiba University. As a result, the estimation rate was 49% with only speech information. And using transcription of lecture, the rate was 76%. We discuss about improvement of the method by analysis of the results.}, title = {OCWのための音声情報を用いた講義スライドの説明箇所の推定}, year = {2011} }