WEKO3
アイテム
講義ビデオの活用に向けた講義音声の発話特徴分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/74093
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/7409399296904-fe48-4505-b324-cf16ad4da64e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-05-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 講義ビデオの活用に向けた講義音声の発話特徴分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Analisys of speech characteristics in daily-recorded lecture videos and their application to finding distinctive lectures | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
熊本大学総合情報基盤センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
鳥取環境大学環境情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
鳥取環境大学環境情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
鳥取環境大学環境情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
鳥取環境大学環境情報学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Center for Multimedia and Information Technologies, Kumamto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Environmental Studies, Tottori University of Environmental Studies | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Environmental Studies, Tottori University of Environmental Studies | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Environmental Studies, Tottori University of Environmental Studies | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Environmental Studies, Tottori University of Environmental Studies | ||||||||
著者名 |
永井, 孝幸
× 永井, 孝幸
|
|||||||
著者名(英) |
Takayuki, Nagai
× Takayuki, Nagai
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 著者らは市販ハイビジョンカメラを用いた講義自動収録システムを開発し,毎週 20 科目以上の講義を日常的に収録している.収録したビデオの活用方法の一つとして,教員自身がビデオを見直して講義の改善に役立てることが考えられる.しかし,ビデオ全体を見直すことは時間的に困難であることから,講義の状況を手早く把握するための工夫が必要になる.本報告では,講義音声の発話特徴から講義状況を把握する試みについて述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | To make lecture capture a daily educational tool in higher educational organization, we have developed an automated lecture capture system using off-the-shelf high-definition camcorder and have been recording more than 20 lectures every week. One possible application of these videos is to use them as a tool for improving lectures. Reviewing captured videos by lecturers themselves is a good way of faculty development. However, watching entire videos is time-consuming and difficult to be accepted by most of lecturers. We need an effective tool to summarize how lecture was given. In this report, we pay attention to speech characterisics of lecturers and use them to classify lectures and find outliers. | |||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2011-CLE-4, 号 4, p. 1-8, 発行日 2011-05-06 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |