@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00073716, author = {山本, 航平 and 北岡, 真弥 and 澤田, 誠 and 高橋, 哲也 and 平賀, 裕基 and 垂水, 浩幸 and 林, 敏浩 and Kohei, Yamamoto and Masaya, Kitaoka and Makoto, Sawada and Tetsuya, Takahashi and Yuki, Hiraga and Hiroyuki, Tarumi and Toshihiro, Hayashi}, issue = {23}, month = {Mar}, note = {従来の将棋データベースでは棋譜単位でデータを扱っており,同一局面が同一データとして扱われておらず,一つの局面に対するコメントや候補手が複数の棋譜データに散在している状態だった.そこで,棋譜と局面を異なるデータベースで管理し,それらを連携させることによって,従来のデータベースの機能に加え局面の情報を一括で取得する事ができる.また,そのデータベースに人工知能が常時にアクセスし,候補手やコメントを付けていくことで,定跡の研究等を支援する仕組みを検討した., Conventional shogi databases are basically collections of KIFU (a record of one game) data. However, it is impossible to share comments or variation proposition data on one KYOKUMEN (a status of game board or a position in a game) with such databases. We have designed a database system that have KIFU and KYOKUMEN databases separately and AI applications to the database system for researches of shogi standard moves.}, title = {将棋の局面データベースの開発と人工知能の適用}, year = {2011} }