WEKO3
アイテム
将棋の局面データベースの開発と人工知能の適用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73716
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/737162d867d13-fb98-4015-99a5-947e4c26fdbd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-03-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 将棋の局面データベースの開発と人工知能の適用 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development of a Shogi Kyokumen Database and Application of AI Programs | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ●知的処理・創造支援 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
香川大学総合情報センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Kagawa University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Center, Kagawa University | ||||||||
著者名 |
山本, 航平
× 山本, 航平
|
|||||||
著者名(英) |
Kohei, Yamamoto
× Kohei, Yamamoto
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 従来の将棋データベースでは棋譜単位でデータを扱っており,同一局面が同一データとして扱われておらず,一つの局面に対するコメントや候補手が複数の棋譜データに散在している状態だった.そこで,棋譜と局面を異なるデータベースで管理し,それらを連携させることによって,従来のデータベースの機能に加え局面の情報を一括で取得する事ができる.また,そのデータベースに人工知能が常時にアクセスし,候補手やコメントを付けていくことで,定跡の研究等を支援する仕組みを検討した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Conventional shogi databases are basically collections of KIFU (a record of one game) data. However, it is impossible to share comments or variation proposition data on one KYOKUMEN (a status of game board or a position in a game) with such databases. We have designed a database system that have KIFU and KYOKUMEN databases separately and AI applications to the database system for researches of shogi standard moves. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12049625 | |||||||
書誌情報 |
研究報告 エンタテインメントコンピューティング(EC) 巻 2011-EC-19, 号 23, p. 1-6, 発行日 2011-03-19 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |