@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00073010, author = {安倍, 泰孝 and 原口, 和也 and 丸岡, 章 and Yasutaka, Abe and Kazuya, Haraguchi and Akira, Maruoka}, issue = {6}, month = {Feb}, note = {計算ブロックパズルでは,与えられた n × n の盤面のブロックへの分割および各ブロックに対する自然数の割当に対し,ラテン方陣条件と部分和条件を満たすように,盤面上のすべてのセルに 1, 2,...,n の数を割り当てることが求められる.本研究では計算ブロックパズルの生成アルゴリズムを開発する.生成されるパズルの種類は,アルゴリズムに組込まれる推論規則によって調整される.被験者実験の結果,高度な推論規則を用いて生成されたパズルは,そうでないパズルより正答率が低いことが観察された., For given partition of n × n grid into blocks and assignment of integers to the blocks, SumBlock puzzle asks to assign integers from {1, 2, . . . ,n} to all cells in the grid so that the completion satisfies the Latin square condition and the subset sum condition. In this research, we develop an algorithm to yield a SumBlock puzzle instance. Types of generated instances are adjusted by inference rules built into the algorithm. Our experimental studies show that human players are more likely to fail to solve the instances generated with sophisticated inference rules than those generated with easy inference rules.}, title = {計算ブロックパズルの生成アルゴリズム}, year = {2011} }