@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00071606,
 author = {中村, 明順 and 通山, 和裕 and 新井, イスマイル and 西尾, 信彦 and Akinori, Nakamura and Kazuhiro, Tooriyama and Ismail, Arai and Nobuhiko, Nishio},
 issue = {12},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Dec},
 note = {モバイル端末の高機能化・小型化と普及により,ユーザの周囲に存在する店舗や観光名所といったスポットを,主に協調フィルタリングによってユーザの嗜好に合わせて推薦・提示するシステムの研究がさかんになっている.従来の手法では,ユーザの嗜好を表現するユーザプロファイルをスポットを基に生成する.そうすると,各ユーザが日常的に活動しているエリアのスポットの評価値ばかりを含むユーザプロファイルが生成され,1度も訪れたことのないエリアのスポットでの推薦が困難となる.そこで,ユーザプロファイルを「訪れた/気に入ったスポット」ではなくスポットをブックマークする際に付加するタグやコメントを利用するユーザプロファイル抽象化手法を提案する.実装した推薦機構を対象に被験者による主観評価実験を行った結果,提案システムは不案内なエリアにおいても従来のPrecisionを損なうことなく,高いCoverageで嗜好に合った推薦を行えることが分かった., There have been many studies of recommendation systems on mobile devices which provide users information about local businesses and tourist sites, considering the user's preference based on collaborative-filtering algorithms. In conventional methods, the user's ratings for each item of interest form the basis for user profile representing the user's preference. Such user profiles would tend to be strongly coupled with the daily living areas of the user. Thus, those methods would fail to recommend items in areas unfamiliar to the user. The purpose of this paper is to propose abstraction of user profiles to decouple them from concrete geographic areas. Instead of using the “user's behavioral pattern” or “favorite genre” to create an abstract user profile, we utilize tags and comments given to the bookmarked spots of the user. In an evaluation based on subject rating, we demonstrated that the proposed system improved coverage in areas unfamiliar to the test subjects while preserving comparable precision.},
 pages = {2343--2353},
 title = {実世界指向推薦のCoverage拡大のためのユーザプロファイル抽象化手法},
 volume = {51},
 year = {2010}
}