@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00071579, author = {松田, 繁樹 and 林, 輝明 and 大竹, 清敬 and StijnDeSaeger and Istvan, Varga and Yulan, Yan and 風間, 淳一 and 磯谷, 亮輔 and 河井, 恒 and 鳥澤, 健太郎 and 中村, 哲 and Shigeki, Matsuda and Teruaki, Hayashi and Kiyonori, Ohtake and Stijn, DeSaeger and Istvan, Varga and Yulan, Yan and Jun'ichi, Kazama and Ryosuke, Isotani and Hisashi, Kawai and Kentaro, Torisawa and Satoshi, Nakamura}, issue = {21}, month = {Dec}, note = {思考や行動の幅を広げるためのツールとしてのQAシステムとその音声入力インターフェースについて紹介する.いつでも・どこでも日常のふとした思いつきから思考や行動のオプションを広げるためにスマートフォンを用いた音声入力インターフェースを持つ QA システム 「一休」 を開発した.QA システムは WWW から抽出したさまざまな意味的関係パターンのデータに基づいて回答を検索する.本稿ではドメインに依存しない音声による質問を可能とする為,言語モデルを大規模 WWW テキストコーパスから作成し,50 万を越える語彙を持つ音声認識による音声入力インターフェースを構築した., This paper introduces the “Ikkyu” question answering (QA) system and its speech interface. Ikkyu can be used both as a search engine proxy and a tool for innovation support. To be able to use Ikkyu anytime and anywhere, we employ smartphones as an interface to the QA system. The QA system uses semantic relation acquisition techniques to retrieve many possible answers for its input questions from the Web. Touching the words that were output as answers allows the user to check the original information source of various useful answers. In order to realize a fully open-domain speech interface, the system's language model was constructed from a large collection of Web documents and contains a lexicon of more than 500k words.}, title = {QAシステムのための音声入力インターフェース}, year = {2010} }