ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2010
  4. 2010-CLE-003

授業用教材スライド内の文字の出現頻度と属性に基づく重要語自動抽出法とその評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71406
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71406
3ea2af1a-6227-4cae-9a27-8ec0d4365c83
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE10003004.pdf IPSJ-CLE10003004.pdf (307.9 kB)
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2010-12-02
タイトル
タイトル 授業用教材スライド内の文字の出現頻度と属性に基づく重要語自動抽出法とその評価
タイトル
言語 en
タイトル Development and Evaluation of an Extraction Method of Important Words Based on Contextual Frequency and Attributes from the Teaching Materials Slides
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
鹿児島大学
著者所属
有明高専
著者所属(英)
en
Kagoshima University
著者所属(英)
en
Ariake National College of Technology
著者名 下園, 幸一 菅沼, 明

× 下園, 幸一 菅沼, 明

下園, 幸一
菅沼, 明

Search repository
著者名(英) Koichi, Shimozono Akira, Suganuma

× Koichi, Shimozono Akira, Suganuma

en Koichi, Shimozono
Akira, Suganuma

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年の大学等の授業では,PowerPoint 等のスライドを用いて行われることが多くなってきている.このため学生が授業の内容を理解するためには,「スライドの質」 が重要となっている.我々は,スライドの質を向上させるために 「学生がどのようにスライドを理解するか」 という点に着目し,これを教員に提示するシステムの構築を目指している.このシステムを利用することにより,教員は自分の意図する内容との相違点を認識でき,スライドの修正支援に役立てることができと考える.本稿では,受講生からみたスライド内の 「重要語」 を受講生からの情報なしに抽出する手法の構築を目指す.まず,スライドより形態素解析を用いて語を抽出し,出現頻度に基にした統計手法を利用して語に順位付けを行い,重要語の候補となる語の推定を行った.さらに,語のスライド中の属性を考慮し,推定精度の向上を図った.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Recently, many approaches of effective teaching at universities and colleges have been performed. One of them is presentation of the teaching material slides such as PowerPoint by using a computer. Therefore, “the quality of a slide” is important in order for a student to understand the contents of the slides such as PowerPoint by using a computer. Therefore, “the quality of a class. We aim to develop a system which presents how a student understands a slide” to the teacher for improvement of its quality. By using our system, the teacher can recognize difference between his thought and understanding of his students about his slide contents and then he can improve his slide. This paper describes an extraction method of words which students consider to be important before his lecture. By using a morphological analysis, words are extracted from text in slides. We rank the extracted words by a statistical procedure based on contextual frequency and regard the ranked words as candidates for important words. Furthermore, the accuracy of the candidates is enhanced in consideration of the attribute of the word in the slides.
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2010-CLE-3, 号 4, p. 1-7, 発行日 2010-12-02
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-21 23:05:10.692824
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3