WEKO3
アイテム
授業用教材スライド内の文字の出現頻度と属性に基づく重要語自動抽出法とその評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71406
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/714063ea2af1a-6227-4cae-9a27-8ec0d4365c83
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-12-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 授業用教材スライド内の文字の出現頻度と属性に基づく重要語自動抽出法とその評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development and Evaluation of an Extraction Method of Important Words Based on Contextual Frequency and Attributes from the Teaching Materials Slides | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
鹿児島大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
有明高専 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kagoshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Ariake National College of Technology | ||||||||
著者名 |
下園, 幸一
菅沼, 明
× 下園, 幸一 菅沼, 明
|
|||||||
著者名(英) |
Koichi, Shimozono
Akira, Suganuma
× Koichi, Shimozono Akira, Suganuma
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年の大学等の授業では,PowerPoint 等のスライドを用いて行われることが多くなってきている.このため学生が授業の内容を理解するためには,「スライドの質」 が重要となっている.我々は,スライドの質を向上させるために 「学生がどのようにスライドを理解するか」 という点に着目し,これを教員に提示するシステムの構築を目指している.このシステムを利用することにより,教員は自分の意図する内容との相違点を認識でき,スライドの修正支援に役立てることができと考える.本稿では,受講生からみたスライド内の 「重要語」 を受講生からの情報なしに抽出する手法の構築を目指す.まず,スライドより形態素解析を用いて語を抽出し,出現頻度に基にした統計手法を利用して語に順位付けを行い,重要語の候補となる語の推定を行った.さらに,語のスライド中の属性を考慮し,推定精度の向上を図った. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, many approaches of effective teaching at universities and colleges have been performed. One of them is presentation of the teaching material slides such as PowerPoint by using a computer. Therefore, “the quality of a slide” is important in order for a student to understand the contents of the slides such as PowerPoint by using a computer. Therefore, “the quality of a class. We aim to develop a system which presents how a student understands a slide” to the teacher for improvement of its quality. By using our system, the teacher can recognize difference between his thought and understanding of his students about his slide contents and then he can improve his slide. This paper describes an extraction method of words which students consider to be important before his lecture. By using a morphological analysis, words are extracted from text in slides. We rank the extracted words by a statistical procedure based on contextual frequency and regard the ranked words as candidates for important words. Furthermore, the accuracy of the candidates is enhanced in consideration of the attribute of the word in the slides. | |||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2010-CLE-3, 号 4, p. 1-7, 発行日 2010-12-02 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |