WEKO3
アイテム
ロールプレイ演習システムを用いたプロジェクトマネジメント教育
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71181
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71181f6aeb0d2-f6a6-40a4-9286-211fae6f1f1a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-11-24 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ロールプレイ演習システムを用いたプロジェクトマネジメント教育 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An approach to project management education based on providing a role-play environment | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者名 |
中村, 太一
野口, 達也
亀田, 弘之
高嶋, 章雄
丸山, 広
× 中村, 太一 野口, 達也 亀田, 弘之 高嶋, 章雄 丸山, 広
|
|||||||
著者名(英) |
Taichi, Nakamura
Tatsuya, Noguchi
Hiroyuki, Kameda
Akio, Takashima
Hiroshi, Maruyama
× Taichi, Nakamura Tatsuya, Noguchi Hiroyuki, Kameda Akio, Takashima Hiroshi, Maruyama
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | OJT よりはるかに多くのプロジェクト,極めて高リスクで困難なプロジェクト,および現実には人間関係が損なわれるプロジェクトの疑似体験ができるロールプレイ演習は大学でのプロジェクトマネジメント教育に有効である.本報告は,オンライン・グループワーク演習環境での 4 回のロールプレイ演習をとおし,意思決定に必要な情報共有ができた学習者の割合が 68% に増えたことから,ロールプレイ演習の有効性があることを述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Role-play training is one of the most effective methods of project management education. A learner should be immersed in the role assigned to him or her, to act like a stakeholder participating in a virtual project, and is required to share information and exchange opinions in order to solve the problems arising in the virtual project. This paper proposes a method for developing a role-play scenario using UML(Unified Modeling Language) to define the virtual project and describes the effectiveness of the role-play training for project management education. According to the results of analyzing the behavior track records of each learner, the ratio of the number of students who shared information satisfactorily to the total number of students increased from 17% to 85%, and the number of students who exchanged opinions in an appropriate manner increased from 34% to 88%. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11253943 | |||||||
書誌情報 |
研究報告情報システムと社会環境(IS) 巻 2010-IS-114, 号 2, p. 1-8, 発行日 2010-11-24 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |