@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00070752,
 author = {田村, 友和 and 高井, 昌彰 and 高井, 那美 and Tomokazu, Tamura and Yoshiaki, Takai and Nami, Takai},
 issue = {13},
 month = {Nov},
 note = {仮想空間において 1 枚の紙を用いる一般的な折り紙に関する研究はこれまで数多く行われてきたが,同一形状の折り紙 (ユニット) を多数結合させて一つの立体形状を構築していくユニット折り紙を対象とした研究は未だない.本論文では,ユニット折り紙の中で最も代表的な薗部式ユニットに注目した.ユニット折り紙で組み上げる際の制約を考慮した変形を予め 3 次元メッシュモデルに施した上で,正四面体と正八面体の組み合わせによってモデルをボクセル化し,その後それらの表面にユニットを配置する.これにより任意の 3 次元メッシュモデルの近似形状をより少ないユニット折り紙で再現することが可能となる., So far, many researches on virtual Origami modeling have been made. But there has been no research intended for a Unit-Origami that is constructed from many elemental units with the same shape. In this paper, we focus on the most popular Unit-Origami: Sonobe-unit, and we present a Unit-Origami modeling system which can generate an approximated shape of a 3D polygon model. At first, to meet the geometric constraints of Sonobe-unit construction, we deform a given 3D polygon model. Then, we voxelize the deformed model with regular tetrahedra and octahedra. Finally, we arrange Sonobe-units on those voxel surfaces unit by unit. In this way, we can make a Unit-Origami work which approximates an arbitrary 3D polygon model.},
 title = {ユニット折り紙を用いた3次元メッシュモデルの近似形状構築},
 year = {2010}
}