WEKO3
アイテム
情報教育に関する大学新入生の状況変化―京都大学新入生アンケートの結果から
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/70651
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/70651e3b44b7e-37ba-493f-b722-a62c14c76dd2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-10-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 情報教育に関する大学新入生の状況変化―京都大学新入生アンケートの結果から | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Change of Students Enrolled in University―Results of Questionnaire Surveys on Information Technology and Education at Kyoto University | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:情報教育~理論・評価・発展~ | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学学術情報メディアセンター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学学術情報メディアセンター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学学術情報メディアセンター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学情報環境部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学情報環境部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学情報環境部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学情報環境部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学情報環境部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Science, Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Management and Communication Department, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Management and Communication Department, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Management and Communication Department, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Management and Communication Department, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Management and Communication Department, Kyoto University | ||||||||
著者名 |
森, 幹彦
× 森, 幹彦
|
|||||||
著者名(英) |
Mikihiko, Mori
× Mikihiko, Mori
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 平成15年度に必履修科目として導入された高等学校普通教科「情報」を履修した学生が平成18年度から大学に入学してきている.これに対して,大学における情報教育も種々の対応が求められているが,そのためには新入生の状況把握が必要となっている.本論文では,平成18年度から京都大学で継続的に実施している情報教育についての新入生アンケートから大学新入生の状況の変化を調査し分析する.その結果,高等学校における教科「情報」の履修状況が多様で,十分に実質化していない可能性も残っていること,アプリケーションソフトの利用に関するスキルの向上などが見られること,情報セキュリティに関するリテラシは改善傾向にあるが不十分であること,大学における学習への希望としてプログラミングをあげる学生が多いことなどが明らかになった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | “Information Studies” are the new subjects for information/computer literacy which were introduced into high school as compulsory subjects from 2003. Students who took these subjects have entered in universities since 2006, and education in university has to deal with the change of students. For that, it has been necessary to know what and how much these students have knowledge, skills and practice about information/computer literacy. Since 2006, the authors have conducted questionnaire surveys of the literacy to freshmen in Kyoto University. This paper reports the results of the surveys from the view point of information/computer education. The results show the learning experience about Information Studies in high school has wide variety, and suggests Information Studies may not well implemented in some high schools. Skills to use application software are improved gradually. Literacy about information security still remains insufficient while it is also improved. Many freshmen listed computer programming as a matter that they want to learn in university. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 51, 号 10, p. 1961-1973, 発行日 2010-10-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |