ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. ドキュメントコミュニケーション(DC)
  3. 2010
  4. 2010-DD-077

授業用教材スライドにおける「話の流れ」の解析と可視化について

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/70422
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/70422
fade96d0-4293-4b93-ad51-86f0e4d6de87
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-DD10077004.pdf IPSJ-DD10077004.pdf (586.8 kB)
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2010-09-17
タイトル
タイトル 授業用教材スライドにおける「話の流れ」の解析と可視化について
タイトル
言語 en
タイトル An analysis and a visualization of the story line in the teaching materials slides
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ドキュメントの品質評価技術
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
鹿児島大学
著者所属
有明高専
著者所属(英)
en
Kagoshima University
著者所属(英)
en
Ariake National College of Technology
著者名 下園, 幸一 菅沼, 明

× 下園, 幸一 菅沼, 明

下園, 幸一
菅沼, 明

Search repository
著者名(英) Koichi, Shimozono Akira, Suganuma

× Koichi, Shimozono Akira, Suganuma

en Koichi, Shimozono
Akira, Suganuma

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年の大学等の授業では,PowerPoint 等のスライドを用いて行われることが多くなってきている.このため学生が授業の内容を理解するためには,「スライドの質」 が重要となっている.我々は,スライドの質を向上させるために 「学生がどのようにスライドを理解するか」 という点に着目し,これを教員に提示するシステムの構築を目指している.このシステムを利用することにより,教員は自分の意図する内容との相違点を認識でき,スライドの修正支援に役立てることができと考える.本稿では,システムの機能の1つであるスライドの 「話の流れ」 の可視化を行う.そのために,まずスライドより学生がキーワードと考える語の抽出を行う.その後,そのキーワードのページ間でつながりを 「話の流れ」 と考え有向グラフで表し,この有向グラフを見やすい形で教員に提示する方法を述べる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Recently, many approaches of effective teaching at universities and colleges have been performed. One of them is presentation of the teaching material slides such as PowerPoint by using a computer. Therefore, "the quality of a slide" is important in order for a student to understand the contents of the class. We aim to develop a system which presents "how a student understands a slide" to the teacher for improvement of the quality of a slide. By using our system, the teacher can recognize difference between the contents which he means and the contents which students understand and then he can corrent a slide. In this paper, we propose a visualization of "the story line in the teaching materials slides" which is as one of the functions of our system. Firstly, we describe the extraction method of words which students consider as keywords from a slide. Then, some directed graphs which express the story line of the slide based on the pages linked by extracted keywords are presented.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10539261
書誌情報 研究報告デジタルドキュメント(DD)

巻 2010-DD-77, 号 4, p. 1-7, 発行日 2010-09-17
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-21 23:27:54.548434
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3