@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00069991, author = {坂井, 陽平 and 浅野, 琢也 and 福間, 慎治 and 森, 眞一郎 and Yohei, Sakai and Takuya, Asano and Shinji, Fukuma and Shin-ichiro, Mori}, issue = {32}, month = {Jul}, note = {本稿ではタイルドディスプレイをターゲットとした,並列ボリュームレンダリングにおける並列画像合成アルゴリズムの改良と実装結果について報告する.従来の画像合成アルゴリズムでは生成される最終合成画像が 1 台のノードに集約されるため,タイルドディスプレイへ転送する際の通信帯域幅が集約されたノード 1 台に依存し可視化のボトルネックとなっていた.改良したアルゴリズムでは中間画像の合成をディスプレイの台数まで行い,タイルドディスプレイへ送信することにより,通信帯域幅が大きくなり画像伝送時間を短縮する.また,PC クラスタを用いて実装し,画像伝送時間を含めた描画速度の向上を確認した., This paper reports the improved parallel image composition algorithm for sort-last parallel volume rendering system with tiled display system for high resolution image display and its implementation results. In the conventional system, the rendering subsystem totally composes the image into one node and then the node distributes the image to each display nodes. This image distribution process incurs the bottleneck as the number of display increases to generate high resolution image. In order to alleviate this bottleneck, the proposed composition algorithm generates partially composed images such that the each image corresponds to one display in the tiled display system. Through this improvement, our system can aggregate the network bandwidth between rendering subsystem and tiled display system, and thus it could achieve higher frame rate for high resolution image.}, title = {タイルドディスプレイを用いた高精細ボリュームレンダリングシステムの実装}, year = {2010} }