@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00069974, author = {高上, 治之 and 矢崎, 俊志 and 安島, 雄一郎 and 清水, 俊幸 and 石畑, 宏明 and Haruyuki, Takaue and Syunji, Yazaki and Yuichiro, Ajima and Toshiyuki, Shimizu and Hiroaki, Ishihata}, issue = {15}, month = {Jul}, note = {本論文では,筆者らが提案した Mesh・Torus ネットワーク上での全対全通信アルゴリズム A2AT について,フリットレベルのネットワークシミュレータである Booksim を用いて通信性能の評価について報告する.A2AT ではバーチャルチャネルを宛先ノード数分だけ用意し,全メッセージ間で公平なアービトレーションとした場合,理論値に対し,Torus では平均約 0.97 倍,Mesh では平均約 1.25 倍の通信時間がかかった.一方,より現実のマシンに近いパラメータのケースでは,理論値に対し平均約 1.11 倍の通信時間であった.既存の全対全通信アルゴリズム A2AND と比較すると,差が 1.29 倍~ 1.90 倍とネットワークの構成が大きくなるほど,差が広がり A2AT の方が優位であった.各ノードからの送信数を 2,4 と増やした場合でも,送信数 1 のときと比べ,Mesh では平均約 1.13 倍早く,Torus では平均約 1.35 倍早く通信が完了した., We evaluate the performance of previously proposed all-to-all communication algorithm (A2AT) by using Booksim, a flit level simulator. A2AT attains 0.97 to 1.25 times of theoretical communication time under nearly ideal condition that the routers in the simulation model have enough number of virtual channels. The case when the number of virtual channels is limited to two and the routers have adequate size of buffer, this is more practical condition in actual system, A2AT achieves 1.11 times of theoretical communication time. We also show that A2AT is 1.29 to 1.90 times better than existing algorithm and its difference increases when the network size becomes large. When the numbers of concurrent message transfer are 2 and 4, A2AT performs 1.13 to 1.35 times faster than that of 1.}, title = {Mesh・Torusネットワーク上での最適全対全通信アルゴリズムの評価}, year = {2010} }