@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00069973, author = {柴村, 英智 and 三輪, 英樹 and 薄田, 竜太郎 and 平尾, 智也 and 安島, 雄一郎 and 三吉, 郁夫 and 清水, 俊幸 and 石畑, 宏明 and 井上, 弘士 and Hidetomo, Shibamura and Hideki, Miwa and Ryutaro, Susukita and Tomoya, Hirao and Yuichiro, Ajima and Ikuo, Miyoshi and Toshiyuki, Shimizu and Hiroaki, Ishihata and Koji, Inoue}, issue = {14}, month = {Jul}, note = {本稿では,複数のメッセージを同時送受信可能な 2 次元トーラス網上で、ネットワークのバンド幅を有効に活用する最適全対全通信アルゴリズム (A2AT) の性能評価について述べる.まず,従来の全対全通信アルゴリズムとの性能比較を行った後,パケットペーシングを適用した最適全対全通信の性能について,NSIM と呼ぶインターコネクトシミュレータを用いた定量的な評価を行った.その結果,A2AT は他の全対全通信アルゴリズムよりも良い通信性能を実現することがわかった.また,A2AT にパケットペーシングを適用することにより,さらに高いリンクバンド幅を維持した高速な実行を達成でき,バンド幅を積極的に利用する A2AT のようなアプリケーションにペーシングが効果的であることを確認した.さらに,詳細なシミュレーション解析に基づき,アルゴリズムに最適化したペーシングを行った結果,最大で理想実行時間の 107.5% で実行できることが明らかになった., This paper presents quantitative performance evaluation of A2AT, an optimal all-to-all communication algorithm. The algorithm exploits the network bandwidth of two-dimensional torus network which nodes can transmit and receive multiple messages simultaneously. This algorithm is compared with conventional all-to-all algorithms and we describe improvement of execution performance with explicit packet pacing by using NSIM, an interconnection network simulator. The result shows that A2AT achieves good performance than the other algorithms and holds higher link bandwidth with packet pacing. Then, the pacing optimized for the algorithm based on detailed simulation analysis gains 107.5% of the ideal all-to-all execution time.}, title = {パケットペーシングを用いた最適全対全通信アルゴリズムのシミュレーション評価}, year = {2010} }